Hur snabbt ser man resultat av träning?

Senaste uppdaterad:

Generellt sett är det svårt att säga hur långt tid det tar exakt innan du ser resultatet av din träning, dels är det individuellt och dels beror det på vilken typ av träning du utför och på vilken nivå. Börjar du med att träna regelbundet det vill säga cirka varannan - var tredje dag, går det relativt snabbt innan du kan märka av resultat.  

Inom två veckor kommer du redan att känna av en konditionsförbättring. Muskeltillväxten tar lite längre tid och här får du räkna mellan åtta och tio veckor innan en ökad muskelvolym syns. Innan dess kommer du känna dig starkare och det beror på att koordinationen mellan dina nerver och dina muskler blir snabbare och smidigare.

Hur ofta ska man träna?

Hur ofta du ska träna beror på vilka mål du har men även på dina egna förutsättningar. Det som är viktigast är att träna regelbundet. Du håller dig i bra trim om du tränar ungefär tre gånger i veckan. Om du tränar för ofta så sliter det på din kropp. 

snabba träningsresultat

Det är viktigt att vila för att kroppen ska kunna ha nytta av träningen. Under träningen, bryts vävnader i muskler , senfästen och ben ner och de byggs sedan upp igen under vila. Det är därför bra att sprida ut träningspassen under veckan, på så sätt hinner din kropp med att återhämta sig mellan passen. 

Grundläggande förutsättningar för träning och resultat

För att du ska få ut så mycket av din träning av möjligt så behöver du vara medveten om vissa saker för bästa resultat:

  • Kosten: En varierad kost är A och O. Vill du gå ner i vikt måste du dra ner på skräpmat. Du måste anpassa din kost efter resultatet som du vill ha. Vill du bygga muskler kan du exempelvis inte leva på sallad. Äter du fel i förhållande till resultatet du är ute efter, kommer din träning inte ge resultat. 
  • Vila: Det är viktigt att låta din kropp vila ut ordentligt och återhämta sig mellan träningspassen. Låter du inte kroppen vila har den inte möjlighet att bygga upp sig själv och bli starkare. 
  • Träna regelbundet: För att få bästa resultat måste du träna regelbundet och inte någon gång då och då. Sporadisk träning ger inte kroppen tillräckligt motstånd för att kunna bli starkare eller bränna fett. Du bygger heller inte upp några nya bra vanor om du får till en träning som är regelbunden. 

Vad är resultat för dig?

Börja med att bestämma vad du vill uppnå för resultat med din träning och utgå från det. Ditt resultat kan vara att exempelvis gå ner i vikt, bli smidigare, bygga muskler, bli starkare eller bli mer uthållig. Beroende på ditt mål tar det olika långt tid innan du ser resultatet av din träning. 

Viktnedgång: Om du väger mer än vad du vill göra, är ditt fokus viktnedgång.

Uthållighet: Vill du exempelvis kunna springa snabbare eller en längre sträcka, är ditt fokus uthållighet.

Smidighet: Vill du göra kullerbyttor utan att få ont i hela kroppen, eller vill du klara av mer komplicerade yogapositioner, då ska ditt fokus ligga på smidighet. 

Styrka: Ta mer i bänkpress, marklyft, knäböja mera, då är fokusområdet styrka. 

trana bänkpress

Kosttillskott som kan vara bra vid träning 

Träning kan bidra till en bättre hälsa med minskade risker för kroniska sjukdomar. Det är samtidigt viktigt att se till att din kropp får i sig nödvändiga vitaminer och mineraler, vissa kan exempelvis hjälpa till att minska utmattning och trötthet och andra kan motverka skador på musklerna som kan uppstå vid hård träning.

B-vitamin är centrala när det gäller energiomsättning, nervsystemet och muskelbyggnad. Det är många som tränar som kan ha nytta av extra B-vitaminer för att öka energiproduktionen. De personer som är mer aktiva behöver ett större intag än vad  stillasittande personer behöver. 

C-och E- vitaminer innehåller båda antioxidanter som skyddar dina celler mot oxidativ stress. C-vitamin kan även vara bra under hård träning för att ditt immunförsvar ska fungerar normalt. D-vitamin har många centrala funktioner i din kropp bland annat hjälper den kroppen att ta upp kalcium som behövs för normal skelettutveckling.

Magnesium kan bidra till en normal energiomsättning som ser till att musklerna och ditt nervsystem fungerar optimalt. Magnesium kan även minska utmattning och trötthet. För att du ska kunna upprätthålla muskeltillväxten och fettförbränningen under hård träning kan du behöva ett tillskott av Zink. Zink är inblandat i många av kroppens centrala funktioner. 

För hjälp med musklernas återhämtning kan du ta hjälp av koppar, selen och mangan som alla innehåller antioxidanter. Nödvändigt för blodets syretransporten och stimulans av immunförsvaret är järnet. När du tränar ökar förlusterna av järn i svett och urin. För att kompensera för förlusterna behöver den som tränar öka sitt järnintag. 

Det vanligaste och mest omdiskuterade kosttillskottet är protein som är det kosttillskott som de flesta nybörjare inom gymträning börjar med. Protein ger kroppen de byggstenar som behövs för att bygga upp musklerna som bryts ner vid hård träning. Det är inte bara bra för de som tränar på gym utan även i andra sporter såsom simmare, fotbollsspelare eller löpare.